Mancare de spanac crud & cartile mele de bucate

V-am spus de atatea ori si stiti deja cat iubesc spanacul. In ciuda oxalatilor sai si a proastei reclame care i se face pe aceasta tema in ultima vreme, spanacul este o planta valoroasa. Beneficiile consumului de vitamine si minerale in forma lor pura, direct din plante, sunt de neegalat de catre cele sintetice, atat de apreciate (paradoxal) astazi. Mancarea de fata mi-a fost prezentata de catre mama mea primavara trecuta, la scurt timp dupa ce a terminat un sejur la Centrul de Sanatate Herghelia. Acolo le-a fost servita aceasta mancare pe post de sos pentru legume la aburi si cartofi. Imi spunea incantata cat de gustoasa este si mi-a promis ca mi-o va prepara pentru a-mi demonstra acest lucru. Si intr-adevar avea dreptate! Mancarea aceasta bate orice mancare de spanac fiert! Spun spanac fiert pentru ca in aceasta reteta sosul alb este preparat si din ingrediente fierte (cartofi), spanacul ramanand insa crud.

Sosul este unul extrem de gustos, fiind bogat in calciu si potasiu (din cartofi), complexul de vitamine B si acid folic (din fulgii de drojdie inactiva) si vitamina C (din lamaie). Iar prezenta spanacului in stare cruda face din aceasta mancare o alegere ideala pentru a insoti carnaciori vegetali plini de proteine si fier ori legume inabusite, crackers integrali, orez etc.

Mancare de spanac crud

  • doua maini frunze de spanac fara codite
  • 2 cartofi mici, fierti fara coaja ca pentru pireu
  • 1/4 cana apa
  • 1 lingura fulgi de drojdie inactiva (se gaseste in magazinele naturiste sub marca Sano Vita)
  • 1-2 linguri zeama de lamaie
  • 2-3 linguri ulei de masline
  • 3-4 catei de usturoi (sau dupa gust)
  • sare neiodata
  1. Cartofii fierti, apa, fulgii de drojdie, zeama de lamaie, uleiul, usturoiul si sarea se mixeaza in blender pentru a obtine un sos de consistenta unei smantani mai subtiri. Se lasa deoparte.
  2. Spanacul spalat se rupe bucatele si se pune in robotul de bucatarie. Se marunteste bine.
  3. Sosul se toarna peste spanac si se pulseaza pentru a se amesteca (se poate amesteca si cu o lingura de lemn).
  4. Mancarea rezultata se toarna intr-un vas si se pastreaza la frigider pana la 3 zile.

Iar acum. M-am gandit ca ar fi util sa va arat de unde ma inspir eu atunci cand nu postez pe blog noutati. Am o colectie nu foarte vasta dar de calitate, cu carti de nutritie si retete vegane, carti pe care le recomand oricui doreste sa aprofundeze subiectul hranei vegetariene (strict vegetariene sau vegane. Cand mai vedeti aici cuvantul vegetarian sa stiti ca se refera la dieta vegana si NU la cea ovo-lacto-vegetariana). As indrazni chiar sa afirm ca aceste carti sunt probabil cele mai bune carti din acest domeniu, pe care il studiez intens si sustinut zi de zi.

Asadar, am sa le iau in ordine, incepand cu cea de la baza vrafului si continuand cu restul.

  1. Amazing Health Cookbook, de Barbara Watson. Este o carte excelenta, care nu doar ofera retete sanatoase fara ingrediente dificil de procurat si corect combinate, dar ofera si sfaturi esentiale pentru o sanatate optima, prezentand importanta meselor regulate, a exercitiului fizic si a hranei de calitate. Am testat din ea Tofu Cheesecake si Blatul fraged fara gluten cu faina de orez, cocos si migdale si ambele au fost exceptionale. Poate cele mai bune dulciuri preparate de mine pana acum.
  2. Retete vegetariene, de Camelia Dragachis. Este o carte pe care o am de multa vreme si in care gasesc multe retete simple dar totodata guastoase si inedite (cum ar fi margarina din mei). Din pacate am observat ca nu se mai prea gaseste online (incercati totusi pe okazii).
  3. Give them something better, de Sarah Frain & Stephanie Howard. Aveam asteptari ceva mai mari de la aceasta carte caci incercasem deja cateva retete de pe site-ul lor insa nu pot spune ca sunt niste retete exceptionale, in sensul ca multe contin ingrediente nu tocmai sanatoase (praf de copt ori bicrbonat de sodiu, chipsuri de carob, parca am vazut si ceva crema de branza vegetala sau branza vegetala din comert). Bine, cartea se doreste a oferi o alternativa mai sanatoasa pentru preparate americane populare. Dar are si retete faine, nu e chiar de lepadat!
  4. Cartea de bucate a Centrului LIfestyle Herghelia, de Valentina si Nicolae Dan. O carte mult asteptata nu doar de catre mine ci de catre oricine a trecut pragul Centrului de Sanatate din Herghelia. Nu se poate sa mergi acolo si sa nu ramai cu placuta amintire a preparatelor vegetariene delicioase, gatite si gandite cu atata drag si pasiune! Multe retete din carte pun insa probleme, in sensul ca sunt gandite pentru cantitati mari iar atunci cand injumatatesti e posibil (habar n-am de ce) sa nu iti iasa perfect. Cred ca de vina aici e faptul ca la Centru se gateste deja fara a mai cantari si atunci e destul de greu sa aproximezi pentru o reteta. In rest, sunt retete bune. In mod special imi plac Bulgarasii de aur, Branza vegetala, Pizza a la Herghelia, Clatitele cu fulgi de ovaz si inca multe altele. E o carte pretioasa, puteti gasi multa inspiratie (si improvizatie) in ea.
  5. Raw for dessert, de Jennifer Cornbleet. Multe dulciuri gustoase si simple se regasesc in aceasta carte. Reteta de fudge cu caju si roscove a fost un hit!
  6. Vegan Desserts, de Hannah Kaminsky. Toate retele arata impecabil si multe sunt delicioase. Reteta de inghetata de vanilie este insa de departe favorita mea. Iar daca sunteti in cautarea unei retete de macarons vegani, atunci cartea asta e pentru voi. Eu inca ma lupt sa o fac sa imi reuseasca :))
  7. Retete vegetariene pentru fiecare gust. Cartea Restaurantului Vegan Cris din Oradea este una dintre acele carti care te fac sa gatesti vegetarian din placere. Retetele sunt simple si sanatoase. Ador reteta Drobului de nuca si a Prajiturii Lamaita!
  8. Retete pentru sanatatea noastra, de Elena Pridie. O carte care cred ca nu mai are nevoie de nicio prezentare, Elena Pridie fiind, din punctul meu de vedere, nu doar o bucatareasa de exceptie ci si un om deosebit si dedicat. Carnaciorii cu naut din prima poza sunt din cartea dansei si sunt absolut deliciosi!
  9. Deserturi vegetariene, de Elena Pridie. Nu toate dulciurile din aceasta carte pot fi considerate pe deplin sanatoase (si ma refer aici la zaharul brun, faina alba sau bicarbonatul de sodiu) insa sunt cu siguranta o varianta mai de dorit decat cele care contin oua si lapte. Mi-a placut tare mult reteta de brownies (Negrese) la care eu adaug mereu nuca; Ciocolata de casa – care e atat de apropiata ca textura si gust de cea din copilarie  si Tortul cu capsuni si cocos, posibil cel mai bun tort vegan facut pana acum!
  10. Copilul vegetarian, de Elena Pridie. O carte extrem de valoroasa pentru orice mama care doreste sa isi hraneasca familia si copiii sanatos, fara produse de origine animala. Elena Pridie explica in mod clar si eficient, oferind exemple si retete multiple, cum se poate creste un copil SANATOS cu o dieta vegetariana.
  11. Sa gatim gustos, simplu si sanatos, de Gabriela Dima. Cartea aceasta poate fi considerata, alaturi de restul cartilor Elenei Pridie, o carte de aur in bucataria vegetariana! Retetele sunt atat pe cat de simple pe atat de gustoase si deosebite de restul retetelor vegetariene cu care v-ati obisnuit. Pateul de naut a fost o revelatie pentru mine, fiind atat de altfel fata de banala deja reteta de hummus! Cartea asta este musai de avut in bucatarie, va spun.
  12. Pasi spre alimentatia ideala, de Ionel Bratu. Cartea de fata este utila celor incepatori intr-ale gatitului vegetarian, oferind sfaturi esentiale despre nutritie si cateva retete vegetariene.
  13. Entuziasm in bucataria vegetariana, de MargieAnne Isaia. Doamna MargieAnne Isaia este o colaboratoare draga a revistei Pasi spre Eden si un om deosebit.  Cartea dansei intareste ideea ca hrana vegetariana este una de calitate si ca atunci cand principiile sanatatii sunt aplicate corect, ne putem bucura de o sanatate de fier. In carte veti gasi intrebari si raspunsuri cu privire la dieta vegetariana, prcum si o serie de retete gustoase.
  14. Raw energy, de Stephanie Tourles. Am cumparat-o din Anglia la un pret foarte bun, fiind la oferta.  Nu e genul de carte cu retete pretentioase si elaborate, ci mai degraba retete simple si rapide, toate raw. Mi-au placut cateva retete de batoane si macaroons-ii cu caise.
  15. (nefotografiat) Gateste repede, sanatos si gustos, de Elena Pridie. Ma bucur ca doamna Pridie a scos aceasta carte de real ajutor pentru cei care nu au suficient timp pentru a gati sanatos, cautand astfel de scuze pentru a manca semipreparate si alte chestii nesanatoase. Toate preparatele din aceasta carte se fac rapid, sunt gustoase si simple.

Acum sunt in asteptarea cartii de bucate a Studiului China si a cartii indragitei Angela Liddon, The Oh SHe Glows Cookbook. Am sa va spun mai multe despre ele cand le voi primi.

 Pana atunci va doresc un inceput de primavara binecuvantat!
 

27 thoughts on “Mancare de spanac crud & cartile mele de bucate

  1. super reteta! te urmaresc cu mare interes, cu ajutorul tau am descoperit muulte retete sanatoase! asa ca multumesc! la partea cu cartile chiar ca m-ai cucerit de tot! mi-am ales deja cateva :) O primavara calda si frumoasa!

  2. buna Ina,
    superba colectia de carti. si m-ai facut curioasa cu doua lucruri: cirnaciorii de naut si margarina de mei. daca cu cirnaciorii mai experimentam si noi (nereusit inca), atunci despre margarina de mei aud pentru prima oara. nu pot sa fac nici o asociatie, mi se par doua lucruri atit de diferite. ar fi dragut sa ne dai o explicatie despre cum sta treaba cu ea.
    mersi

    • Carnaciorii sunt foarte buni. Se mai pot face si din linte, ies la fel de gustosi. Margarina de mei contine doar mei, nuca, curcuma, apa si agar. E departe de gustul margarinei din comert dar e tartinabila si neutra ca aroma.

  3. Foarte faine recomandări și mai ales utile. Vă mulțumesc mult pentru articol, devine din ce în ce mai des vizitat de mine blogul pentru că îmi oferă o valoroasă doză de inspirație, iar asta e de neprețuit în lumea contemporană atât de grăbită. Numai bine vă urez!

  4. Vai, imi ploua in gura :D Dar cartof nema for now..
    Margarit imi zicea ca e bine totusi sa fierbi spanacul, nu stiu ce enzima din planta cruda e toxica de fapt si e ideal sa il oparesti – tu ai idee despre ce e vb?

    • Pai cred ca se referea la oxalatii de care ziceam la inceput. Nu vreau sa starnesc polemici aici, mai ales fiind vorba de Cristi, dar echilibrul este cel mai indicat. Oxalatii pot fi o problema atunci cand sunt consumati frecvent insa din cand in cand nu ridica probleme.

  5. ina, te urmaream, si te mai urmaresc si acum pt ca aduci bucurie si lumina cu tot ce publici.
    marturisesc ca din cartile tale, am si eu vreo 5, dc nu 6. da, m au ajutat mult pentru a mi forma o “baza” in mancarea sanatoasa si, desi, noi inca mai consumam produse de origine animala doar din curtea noastra, totusi, cu cativa ani buni in urma, am “ras” din farfurie 80 % din chestiile nesanatoase.
    ceea ce vreau sa spun, si e doar parerea mea pt k chiar cred ca tine numai de gusturi, este faptul ca, oricat m am straduit sa bag in alimentatia familiei mele (dumnezeu stie sub cate forme si de cate ori, soia, nu am reusit. mi se par oribile toate incercarile. ok, sunt mancabile dar nu ne plac deloc. copiilor mei am incercat sa le dau de multe ori dar au facut ceva de genu…blleeehhhhtttt.pateurile din linte, soia, naut, alge, migdale si fel de fel de combinatii mi s par oribile, sosul asta din spanac arata intrun fel :(, icre din mei…(imi spusese fata de la care am luat reteta…o bunatate) le am incercat, sotul mi a zis sa nu mai fac vreodata copiilor nu le a placut deloc. am mancat eu mai in ghionturi dar, nu.
    asa ca, eu gatesc fara carne chestiile clasice, borsurile, legumele la cuptor cu tot felul de mirodenii, salatele in toate combinatiile, sucurile la robotul cu presare la rece, cerealele de dimineata, ovaz, secara, mei etc toate fierte simplu cu vanilie naturala, miere si nuci….si cam atat. la noi nu au avut succes “noutatile”.
    cat despre incercarile de a face ceva din vegetale sa semene macar la gust cu chestiile din carne, sau cele dulci, cremoase cu smantana, unt, iaurt , lapte, nu mi au reusit niciodata. niciodata nu mi s a parut ca seamana in vreun fel nimic vegetal cu cele cu animal.
    oricum, tu esti de apreciat pt ca iti cresti familia sanatos si pt ca ne mai dai franturi din sufletul tau atat de credincios si luminos

  6. Am facut si eu azi, e delicioasa aceasta mancare. Eu am combinat-o cu niste chiftelute din quinoa. Fulgii de drojdie pe care ii am eu sunt mai inchisi la culoare (desi marca e tot SanoVita). Oare de ce ? Iti multumesc, Ina, pentru minunatele tale retete! Urmatoarea pe lista e reteta ta de clatite!;)

  7. Ina draga reteta ta pare minunat de gustoasa.

    Eu am o intrebare legata de cartile de bucate: imi poti recomanda o carte cu deserturi in care sa se faca combinatii corecte ? Am toate cartile Elenei Pridie si deserturile mele sunt majoritatea inspirate de acolo. Are si retete raw sau fara zahar dar multe sunt cu faina alba si zahar brun.
    Cu toate acestea pana acum cartea deserturi vegetariene e pt mine una din cele mai bune carti de retete cum sunt de altfel toate cartile dnei Elena. As vrea insa sa stiu daca exista ceva mai ok la combinatii pentru cei supraponderali ca si mine :).

    • Cartea Gabrielei Dima, cea a Restaurantului Cris si cea a doamnei MargieAnne Isaia contin dulciuri sanatoase in combinatii corecte.

  8. Astazi vreau sa incerc si eu reteta ta. Ma pune pe ganduri treaba cu pastratul la frigider 3 zile ca eu am in cap multe liate… :) ca intr-o jungla… eu stiam ca usturoiul si cartoful devin toxice daca le consumi de pe o zi pe alta si mereu m-am ferit sa gatesc mai mult decat putem manca intr-o singura zi din aceste alimente, insa este destul de greu. Tu stii ceva despre cartof, usturoi si ceapa consumate mai tarziu decat in ziua in care s-au pregatit?

    • Nu am auzit de informatia asta. In principiu cam ce gatesc se consuma in aceeasi zi dar daca se intampla sa ramana, pastrez la frigider pt nu mai mult de trei zile.

  9. Buna Ina, foarte utile recomandarile tale de carti de bucate; o parte din ele le am deja, iar 2 le-am comandat in urma recomandarilor. Cartile doamnei Elena Pridie sunt preferatele mele, insa, mie personal nu mi-au placut cartile restaurantului Chris si din pacate nici a Centrului Herghelia; dar acum ca le-am gasit aici recomandate de tine am sa le mai dau o sansa (recunosc ca nu am incercat decat cate o reteta din fiecare, si poate am avut ghinion: pleurotus la cuptor – Chris, si pateu de linte – Herghelia ). Ce as vrea eu sa iti recomand (desi in general sustin afacerile romanesti) pentru a comanda carti in limba engleza iti recomand bookdepository.com; cartile sunt mult mai ieftine, livrarea gratuita – poti comanda cu incredere daca nu te grabesti, cartile ajung la tine intre 2 si 4 saptamani, direct in cutia postala daca cartea e prea voluminoasa sa incapa in cutia postala. Mult succes iti doresc! :)

  10. Pingback: Bibimbap - Casuta Laurei

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>